1998:503

av Göran Wahlström och Bengt Olof Dike

om ordning och reda i skolan

OMot 1998:503

Inom såväl skola som förskola råder det i många fall oordning och kaos. Lärare, förskollärare och annan personal är uppgivna och accepterar mer eller mindre invektiv och dålig stil i relationen mellan elever och mellan elever och lärare. Tillmälen som kärringdjävel, hora, gubbdjävel m.m. florerar fritt och det tycks som om allt färre reagerar. I en debattartikel i Norrköpings tidningar har framförts det beklagliga i att lärarna slutat reagera på i många fall synnerligen dåligt beteende.

Tidningen har därefter frågat ett antal elever i grundskolan om deras åsikt. Frågan var: "Ska det vara mer disciplin i skolan?" Samtliga tillfrågade, vilkas ålder varierade mellan 13 till 16 år, ansåg att ordningen i skolan skulle vara bättre. Några citat kan vara värda att återgivas:

Mikael Götestam 16 år: "Ordningen borde vara bättre. På rasterna är det slagsmål och fula ord haglar. På lektionerna är min klass bra, men det blir stökigt när vi har lärare som inte har full kontroll."

Emelle Andersson 13 år: "Det måste bli bättre ordning. En elev kan säga vad som helst till en lärare. Det finns ingen respekt. Det är rörigt, bråkigt och mycket klotter och så ska det inte vara."

Mattias Karlsson 14 år: "Ordningen är väldigt viktig. Är lärarna stränga klarar de av att hålla den men vissa lärare saknar man helt respekt för. Ibland förekommer svordomar. Man måste hålla sig rätt lugn i skolan annars är det lätt att få stryk."

Detta är alltså den vardag som våra barn och ungdomar lever i. Ska vi i Svenska kyrkan stå vid sidan om? Ska inte Svenska kyrkan reagera? Naturligtvis ska vi det, och mycket görs också inom den skolkyrkliga verksamheten. I dagens samhälle saknas dessvärre bl.a. genom sekulariseringen normer; normer som vår kyrka kan sprida och bör sprida. Både lärare och elever saknar i många fall stöd och stimulans när det gäller att få "ryggrad" i tillvaron och där kan helt klart vår svenska kyrka hjälpa till.

Svenska kyrkan bör nu på ett mera aktivt sätt delta i samhällsutvecklingen bl.a. genom att lokalt stödja skolan i dess strävan att fostra våra barn och ungdomar. Och vi har resurserna!

Hänvisande till ovanstående hemställer vi

att ombudsmötet beslutar att ge stiftelsestyrelsen i uppdrag att på lämpligt sätt uppmuntra stift och församlingar att aktivt och konkret "gå in" i skolan för att där hjälpa personal och elever att få ordning och reda i skolarbetet.

Norrköping den 13 juni 1998

Göran Wahlström Bengt Olof Dike